26 Şubat 2014 Çarşamba

Üniversitelerde Kimya Eğitimi Üzerine

Bu yazımda çeşitli üniversitelerin kimya bölümlerindeki sıkıntıları dile getireceğim. Benim ve arkadaşlarımın gözlemlediğim ciddi problemler var bunları paylaşmak istedim. Konun en başında belirtmek isterim ki gerçekten işini çok iyi yapan gerek yaşam tarzı gerekse sosyal sorumluluk projelerine olan destekleri gerekse akademik başarıları olan hocalarımızı bu değerlendirmeden veya sistemdeki yanlışlardan dolayı onları tenzih ederim.

Öncelikle zor bir üniversite sınav maratonu atlattınız ve kimya bölümüne kayıt yaptırdınız 4 yıllık (hazırlık olmadığını varsayıyorum) eğitiminiz başlıyor. Tabi başarılı bir şekilde mezun olmanız için derslere laboratuvarlar vizlere finallere girip stajınızı en iyi şekilde yapıp bitirme ödevini çalışmış olmanız gerekiyor. Burada sıkıntı yok asıl sorun olan kimya bölümünün uygulamalı birçok dersi olması. Bu yüzünden uygulama yani laboratuvar kısımında yaşanan sorunlar öğrencileri çok mağdur etmek de. Öncelikle laboratuvara girebilmeniz için önceden hazırlanan quizlere girmeniz gerekiyor bundan geçer not aldığınız takdirde derse girebiliyorsunuz buna bir şey demiyorum yalnız devamsızlık hakkı neden sadece üç derstir yani bunun bana açıklamasını gerçekten tatmin edici bir şekilde yapan olursa çok sevineceğim. Laboratuvara iki dakika geç kalman sonucunda yeni araştırma görevlisi olmuş kişinin size egosunu tatmin edercesine derse almayışı ve özel nedenleriniz olduğunu söyleseniz bile buna aldırış etmemesi akılla sen öğrenci olmadın mı be adam sorusunu ge
tiriyor. Diyelim ki bir sene boyunca bir gece önceden laboratuvara çalıştınız sabahları altıda uyandınız okula geliyorsunuz. Trafiğe takılmadan ve elektrik, kira, doğalgaz, telefon faturalarını yatırmadan  hasta olmadan geç kalmadan özel hiç bir işiniz olmadan derse giriyorsunuz. Sınava giriyorsunuz soruların hepsini doğru yapıyorsunuz laboratuvar sizi bekliyor adımınızı atıyorsunuz içeri ve aşırı kalabalık laboratuvarın kapasitesinin üzerinde bir kalabalık. Burada soruyorum quizlerde sorduğunuz soruların cevaplarını o laboratuvarda uygulamalı bir şekilde anlatılabiliyor mu? Bence burada çözülmesi gereken ciddi bir sorun var. Ayrıca teorik derslerde gerçekten uygulamaya yönelik soruların ve konuların düzenlenmemiş olması örneğin metaller kimyası dersini alıyorsunuz sınava çalışıyorsunuz sınavda size uranyumun zenginleştirilmesi soruluyor bunun ne kadar uygulanabilirliği var bilmiyorum. Şöyle bir savunma yapılabilir biz fen fakültelerinde bilim insanı yetiştiriyoruz pekâlâ öyleyse neden öğretim elemanı alınmıyor bölümlere ve neden kimya bölümleri kapatıldı? Maden bu kadar ihtiyaç yoktu neden neredeyse her il e bir kimya bölümü açıldı? Bunu da geçtim yani bir hocanın kalitesini isminin önüne getirilmiş ek belirlemez ben hocanın atmosferine bakarım arkadaşım yani seni hareketleriyle etkileye biliyorsa yaşam tarzı ve olaylara bakış tarzıyla sana örnek olabiliyorsa o benim için ordinaryüs profesör bir insandır. Yani ben böyle insanlarla tanıştım gerçekten üzerimde büyük etkileri oldu buradan teşekkürü bir borç biliyorum Öğrencisi olmuş olsam da olmasam da…

Birde bölümlerde vasat hocalar var, daha on sekiz yaşında ergenliği daha yeni yeni atlatmayı başarmış çocuklara kendi egosunu tatmin edercesine onu sindirmeye yönelik hareketler ve ders ile değildi ders dışı konularla öğrenciyi yıldırmaya çalışan insanlar var. Bunlar sıkıştığı fakültelerde öğrenciyle uğraşmaktan başka işleri olmayan zavallı insanlar olarak görüyorum. Daha önce çalıştığı ciddi bir akademik çalışma yok sosyal sorumluluk projelerine katılmamış bırakın onu katılmak isteyen arkadaşlarımızı desteklemeyen hatta engelleyen (yok senin ne işin var senin Altan kaç dersin var bütün varken nere gidiyorsun gibi) yani anlatmaya çalıştığım şu arkadaşlar, çok iyi bir akademisyen olamaya bilirsin üniversitenin sana verdiği imkânlar da yeterli olmaya bilir buna bir şey diyemem ama sen o bölüme gelmiş ve işini severek yapma hevesi olan çocuğa tek demen gereken sen bu işi yaparsın ben sana güveniyorum demek, eğer sen bunu da demiyorsa benim gözümde hiç bir sıfat taşımayan bir bilim insanısın.


Biraz uzadığının farkındayım ama bu konuda daha önceden de yazma isteği vardı aklımda nasip bu güneydi. Uzun süren üniversite eğitimimin ve tecrübelerim araştırmalarım ve bu konuda bir şeyler yazma nedenim diye düşünüyorum. Bundan sonra lütfen çok bilgili bir canavar yetiştirmektense daha duyarlı kendine güvenen işine ve insanlara saygılı duyan bireyler yetişmenizi öneririm.

Her şeyin başı eğitim.



Not: Günaydın mesajı atamazsam kusura bakma.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder